Winkel en werkplaats geopend. Wij houden de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwlettend in de gaten volgens de richtlijnen van het RIVM en de GGD.

Klachten bij (beginnende) wielrenners

Geplaatst door Nienke 17-04-2020 0 Reactie(s)

In deze tijden van Corona zien we dat meer mensen op de fiets stappen. Een perfect alternatief voor je wekelijkse sportmoment. Ongemakken en overbelasting blessures liggen ook bij het fietsen op de loer. Herken jij ze al? Er zullen de komende tijd meer blogs verschijnen over wielrenblessures, trainingsopbouw en het BikeFit System.

Klachten bij (beginnende) wielrenners

De laatste jaren heeft wielrennen een ontzettend grote stap gemaakt in populariteit. Fietsen helpt bij aan een verbetering van je gezondheid, is veel minder milieu belastend en het geeft minder drukte in het verkeer.
Fietsen is in zijn algemeenheid erg gezond voor het lichaam, de gewrichten worden niet belast en de been- heup en rugspieren zijn in beweging. De elektrische fiets heeft de laatste jaren de markt gewonnen in de fietsverkoop. In mijn ogen een super ontwikkeling om iedereen (weer) op de fiets te krijgen.

Wielrennen en ATB worden ook steeds populairder. Met name sporters die door blessures bijv. niet meer kunnen hardlopen of voetballen, is fietsen een perfect alternatief.
Hoewel er zoveel onderzoek wordt gedaan binnen alle sporten, is er nog minimaal onderzoek gedaan naar wielrenblessures.

Bij blessures maken we altijd onderscheidt tussen niet-traumatische en traumatische blessures.
Traumatische blessures ontstaan acuut en een persoon kan altijd aangeven wanneer het moment heeft plaatsgevonden. Het zijn verwondingen na bijv. een val of bij blessures waarbij in korte tijd veel kracht geleverd moet worden, zoals in het BMX en baanwielrennen. 
De niet-traumatische blessures zijn de blessures die er langzaam in sluipen en die een lange tijd dragelijk zijn.

Niet traumatische blessures.
De meest voorkomende blessures bij wielrenners zijn niet traumatisch.
Dit komt door de monotone en statische houding op de fiets die gedurende een lange tijd vastgehouden wordt. Als sporters door blijven sporten met lichamelijke pijnklachten of ongemakken, dan kunnen deze klachten uiteindelijk lijden tot overbelasting letsel.
Uit onderzoek is gebleken dat 67% van de fietsers die een hoge pijnscore (op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 geen pijn en 10 ondraaglijke pijn) aangaven toch door bleven fietsen, zij werden alleen beperkt in comfort en prestaties. In een ander onderzoek kwam naar voren dat van de 518 ondervraagden er 440 overbelasting letsel of pijn aangaven over een periode van een jaar!

Welke overbelasting klachten komen het meest voor?
1. Kniepijn
2. Lage rugklachten
3. Nek en schouderpijn

Lichamelijke ongemakken.
Naast blessures ervaart 80% van de fietsers ook lichamelijke ongemakken. De ongemakken houden de fietsers nog niet van de fiets, maar belemmeren wel in de prestaties.
Veel voorkomende ongemakken:
1. Voetpijn: zere voeten, uitwendige druk van buiten, dove/gevoelloze tenen etc.
2. Nek en/of schouderpijn: spanning rond de nek, hoofdpijn.
3. Gevoelloze handen

Wat te doen aan de lichamelijke ongemakken en klachten?
Als de klachten de overhand nemen is het verstandig om uw lichaam en fiets eens te laten checken.
Kom langs voor een statische of dynamische fietsmeting (link naar uitleg over de meting).
Volgens het BikeFit System passen we uw fiets optimaal aan op uw lichaam. Na de BikeFit zult u meer comfort ervaren en de kracht van het lichaam beter kunnen overbrengen op de pedalen.
Er zullen de komende tijd meer blogs verschijnen over wielrenblessures, trainingsopbouw en het BikeFit System.
Hier vind u al meer informatie over statische en dynamische meting.

Omdat we de maatregelen rondom het Corona virus opvolgen is het de komende tijd niet mogelijk om een fietsmeting af te nemen. Bij klachten en/of ongemakken zoals hierboven beschreven kunt u altijd even bellen. Wielrennen en mountainbiken is juist in deze tijd een super alternatief voor uw wekelijkse sportmoment.

TrainingsTIP!
Rij een aantal keren hetzelfde rondje en kijk of je een aantal stukken (bijv. 2km. of 10min.) binnen jouw rondje op een iets hoger tempo kunt rijden. Dit kun je zien aan je snelheidsmeter, je hartslagmeter of door te luisteren naar je ademhaling.
In de stukken dat je op een hoger tempo rijdt, gaat je ademhaling omhoog en kun je nog met moeite praten (of zingen als je alleen rijdt).
Nog een bijkomend voordeel van deze tempowisselingen: uit onderzoek is gebleken dat het een positief effect heeft op je humeur, concentratievermogen en het reguleren van emoties.

Veel fietsplezier en: #keepdistance.

Nienke.

Laat een reactie achter